KONSTRUNDA I SOLLEFTEÅ

Isa Dahlin på Textilarkivet.

Fram till slutet av mars nästa år visas damastvävar av Isa Dahlin i Textilarkivets stora utställningssal. På en video berättar den ångermanländska konstväverskan hur hon får hjälp med trampningen av en diskret inbyggd specialmotor i vävstolen. Hon har ett handikapp som gör att hon inte skulle orka med det tunga arbetet annars. Kenyanska zebror och skyskraporna på Manhattan har inspirerat henne i mönsterarbetet, liksom op-konstnären Victor Vasalery. Han får en extra Hommage av Isa Dahlin. På Textilarkivet visas också Mål 1-projektet Source, som är en samverkan mellan hantverkare i Västernorrland, Nordirland och Republiken Irland. Av de femton västernorrländska deltagarna har speciellt Lisbeth Malms uppmuntrande kalotter för resor och Helena Toss tovade luvor med långa toppar den roligaste fingertoppskänslan. De är dessutom mycket inbjudande att sätta på lessna och frusna huvuden.

Nyss ställde den färgstarke porträttmålaren Erling Johansson från lappländska Sarvisvaara ut på Lilla Galleriet. Om honom har Maj Wechselmann gjort en film Pojken som inte fick måla som visades härom dagen på SVT. Lagom till julskyltningen har porträtten bytts ut till egna verk av de tre galleristerna. Åke Tjällmans akvareller med fjällmotiv visar på konsten att våga utelämna, inte vara för övertydlig. Han låter vita, smala fält ge ljus åt mörkret medan Cicily Elenor Bäckström hellre låter det guldgula i sina oljor ge relief åt små, små, svarta figurer. I galleriets alla hörn kromar sig behagsjukt Lisa Ydes stora sandfärgade keramikkatter.

Birthe Viuff.

På kollektivägda Galleriet i Gränden är det danska keramikern, numera helgumsbon Birthe Viuff som ställer ut. Hennes metallskimrande rakuföremål och de skönt mönstrade lergodsfaten, skålarna och tekannorna fyller lätt utställningsrummet med god julkänsla.

Målning av Per Westin.

© BUS 2006 - Kim Stenlund.

I Sören Parhammars ganska nyöppnade galleri Arton99 finns det förutom köksattiraljer en hel del konst till försäljning. Tomas Skimutis fyndiga träskulpturer samsas med Per Westins kärleksfulla ådalsmålningar, Björn Kristensens dova bilder i olja, Kim Stenlunds impressionistiska scener och Frank Björklunds precisa, tydliga måleri.

Eftersom Majoren Sinnenas Hus inte höll öppet denna första adventshelg får utställningen Kvinnor i konsten vänta till en helt vanlig vardag.

Text: Karin Westerlund
2006-12-07